23 Apr Profil idealnog kandidata
Kompanije tragaju za idealnim kandidatima, kandidati za idealnim kompanijama. Jedan od izazova menadžera ljudskih resursa je da uskladi očekivanja kompanije koja želi da zaposli kandidata koji doprinosi produktivnosti i kandidata koji očekuje dobra primanja i balans između posla i slobodnog vremena.
Produktivnost
Jedno od ključnih pitanja vezanih za produktivnost je šta neke grupe čini vidljivo uspješnijim i produktivnijim nego druge. To pitanje je izučavala ekipa sa MIT-a (Massachusetts Institute of Technology) . Testirali su na stotine volontera, podijelili ih u grupe i dali su im da riješe prilično teške probleme. Najuspešnije grupe nisu bile one gde su imali jedno ili dvoje ljudi sa spektakularno visokim koeficijentom inteligencije.
Ali su uočene druge zajedničke karakteristike. Pod jedan uspješne ekipe su iskazivale visok stepen međusobne društvene osjetljivosti, odnosno članovi su iskazivali međusobnu empatiju. Pod dva, uspješne grupe su davale približno jednak prostor svima, tako da nijedan glas nije dominirao, ali nije bilo ni zabušanata. I pod tri, u uspješnijim grupama je bilo više žena.
Pretpostavlja se da žene imaju razvijenije „soft skills“ i empatiju što očigledno utiče na produktivnost.
Proaktivan stav, komunikacija
Kada govorimo o obrazovanju kandidata niko ne očekuje da pojedinac sve zna, samo je potrebno da zna da dođe do informacija ili da traži pomoć kada mu je neophodna. Neki eksperti smatraju da je moguće da se na bilo koje pitanje odgovori za 17 minuta.
Međutim, često se razmjena informacija i znanja ne dešava spontatno, zaposleni su fokusirani na svoj posao, nekada nemaju vremena ili jednostavno ne žele da dijele informacije. Tu dolazimo do međusobne interakcije i sposobnosti da se uspostavi uspješna komunikacija među članovima tima. Neke firme zabranjuju korišćenje šolja za kafu na stolovima jer žele da im se ljudi druže oko aparata za kafu i da međusobno razgovaraju. Šveđani čak imaju poseban izraz za to.
Oni takva druženja nazivaju “fika” a ta riječ ima šire značenje od pauze za kafu. Ima značenje kolektivne obnove, povezivanja i umrežavanja. Firme nemaju ideje, ideje imaju ljudi. A ono što motiviše ljude su veze, odanost i povjerenje koje međusobno razvijaju.
Potencijal za napredovanje
Još jedno od pitanja koje se često postavlja je ko su zaposleni koji imaju potencijal za napredovanje. Zaposleni koji imaju potencijal za napredovanje imaju vještine i sposobnosti koje se odnose na poznavanje posla, strategije i finansija. Drugim riječima, odnose se na razumijevanje pravca u kom se kompanija kreće, njene strategije i finansijskih ciljeva i jasno vide sopstveni doprinos napretku firme.
Kada kažemo da su firmi potrebni pametni, vrijedni, posvećeni, pouzdani, i otporni ljudi, govorimo o osobinama kandidata. Ako se takve osobine spoje sa sposobnošću da se doprinese firmi, govorimo o profilu kandidata koji je poželjan član svakog tima.